Jeżeli jesteś właścicielem firmy motoryzacyjnej, importerem, dealerem samochodowym lub prowadzisz firmę transportową, to wprowadzane zmiany mogą bezpośrednio wpłynąć na Twoją działalność. Nowe normy emisji spalin Euro 7 oznaczają konieczność dostosowania pojazdów, procedur homologacyjnych, a także umów i regulaminów sprzedaży.
W tym artykule znajdziesz kluczowe informacje na temat nowych przepisów i ich wpływu na branżę motoryzacyjną.
Spis treści artykułu
ToggleCzym są Rozporządzenia Euro?
Rozporządzenia Euro to seria aktów prawnych, które regulują emisję spalin pojazdów w Unii Europejskiej.
Pierwsze z nich, Euro 1, zostało wprowadzone w 1992 roku i od tego czasu kolejne wersje zaostrzały normy emisji, dostosowując je do postępu technologicznego i rosnących wymagań środowiskowych. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2023/851, zwane umownie Rozporządzeniem Euro 7, jest najnowszym etapem tej ewolucji, mającym na celu dalsze ograniczenie zanieczyszczeń generowanych przez transport drogowy.[1]
Jak wynika z punktu 36 preambuły Rozporządzenia Euro 7 stanowi ono nowelizację wcześniejszego rozporządzenia nr 2019/631. Oznacza to, że Euro 7 nie jest nowym aktem prawnym tworzonym od podstaw, ale rozwinięciem istniejących regulacji w ramach ustalonej ścieżki legislacyjnej.
Celem tej nowelizacji jest dalsze zaostrzenie norm emisji i dostosowanie ich do ambitniejszych celów klimatycznych Unii Europejskiej.
Główne założenia rozporządzenia Euro 7
Rozporządzenie Euro 7, przyjęte przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, stanowi kolejny krok w zaostrzaniu norm emisji spalin dla pojazdów spalinowych. Jego głównym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawa jakości powietrza w Unii Europejskiej.
Zmiany wprowadzone w ramach Euro 7 obejmują m.in.:
- Zaostrzenie limitów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi UE.
- Wprowadzenie bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących emisji tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych.
- Rozszerzenie zakresu regulacji na większą liczbę pojazdów, w tym uwzględnienie samochodów hybrydowych i pojazdów użytkowych.
- Nowe wymagania dotyczące trwałości systemów kontroli emisji oraz monitorowania rzeczywistej emisji pojazdów.
- Stopniowe dążenie do wprowadzenia pojazdów bezemisyjnych, z docelową redukcją emisji o 100% do 2035 roku.
Chcąc odtworzyć założenia unijnego prawodawcy towarzyszące wprowadzeniu norm Euro 7, warto zajrzeć do preambuły Rozporządzenia. Ten artykuł ma pokazać przyczyny rozwoju regulacji emisji z pojazdów oraz kierunek dalszych, spodziewanych zmian.
Wypełnienie zobowiązań klimatycznych Unii Europejskiej
Podstawowym powodem wprowadzenia Euro 7 jest realizacja celów wynikających z Porozumienia Paryskiego, które zobowiązuje strony do ograniczenia globalnego wzrostu temperatury poniżej 2°C, a najlepiej do 1,5°C powyżej poziomu przedindustrialnego (pkt 1 preambuły). Wzmocnienie tych zobowiązań nastąpiło w wyniku paktu klimatycznego z Glasgow.
Warto zaznaczyć, że porozumienie klimatyczne podpisali przedstawiciele niemal 200 państw z całego świata.
Europejski Zielony Ład i neutralność klimatyczna
Europejski Zielony Ład, będący kluczowym elementem strategii UE, zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz redukcję emisji netto gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. (pkt 2, 4, 5 preambuły).
Rozporządzenie Euro 7 stanowi istotny element tej strategii, mający na celu redukcję emisji w sektorze transportowym, który od 1990 r. jako jedyny wykazuje wzrost emisji gazów cieplarnianych (pkt 6 preambuły).
Ograniczenie emisji w transporcie drogowym
Sektor transportu odpowiada za ponad 70% emisji pochodzących z transportu ogółem (pkt 6 preambuły). Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, konieczne jest ograniczenie emisji w transporcie o 90% do 2050 r.
Wdrożenie Euro 7 ma przyczynić się do wprowadzania pojazdów bezemisyjnych, co będzie kluczowym elementem zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (pkt 10 i 12 preambuły).
Zdrowie publiczne i jakość powietrza
Oprócz redukcji emisji CO2, Euro 7 ma także na celu obniżenie poziomu zanieczyszczeń powietrza, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe, które mają negatywny wpływ na zdrowie obywateli UE (pkt 17 preambuły).
Zmniejszenie emisji z istniejącego parku pojazdów oraz promowanie technologii niskoemisyjnych powinno mieć w ocenie unijnego prawodawcy istotny wpływ na poprawę zdrowia publicznego.
Transformacja przemysłu motoryzacyjnego
Przepisy Euro 7 uwzględniają konieczność modernizacji przemysłu motoryzacyjnego oraz dostosowania go do nowych realiów.
Zawierają one mechanizmy wsparcia dla europejskich producentów, aby zapewnić ich konkurencyjność oraz dostęp do surowców krytycznych potrzebnych do produkcji pojazdów elektrycznych (pkt 8, 14 preambuły).
Wpływ na konsumentów i przystępność cenowa
Jednym z kluczowych aspektów Euro 7 jest zapewnienie, że transformacja transportu nie wpłynie negatywnie na dostępność mobilności dla obywateli.
Przewiduje się, że ambitniejsze normy emisji CO2 przyspieszą rozwój pojazdów bezemisyjnych, czyniąc je bardziej przystępnymi cenowo dla konsumentów o niższych i średnich dochodach (pkt 7, 16 preambuły).
Rozwój infrastruktury i technologii alternatywnych
Transformacja sektora transportowego wymaga również inwestycji w infrastrukturę, taką jak stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz rozwój technologii paliw alternatywnych.
Komisja Europejska monitoruje postępy w tym zakresie i przewiduje rozwój nowych rozwiązań w ramach wspierania mobilności niskoemisyjnej (pkt 20, 22, 30 preambuły).
Od kiedy będą obowiązywać nowe normy emisji?
Nowe regulacje wejdą w życie po 30 miesiącach od ich wejścia w życie dla nowo homologowanych samochodów osobowych i dostawczych oraz po 42 miesiącach dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów tego typu.
W przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów terminy wynoszą odpowiednio 48 i 60 miesięcy. Oznacza to, że pierwsze pojazdy objęte normą Euro 7 zaczną podlegać nowym regulacjom w 2027 roku, a pełne wdrożenie dla wszystkich pojazdów nastąpi do 2029 roku.
Nasze wsparcie
Nowe regulacje mogą rodzić liczne pytania i wyzwania prawne. W związku z tym oferujemy wsparcie w następujących obszarach:
- konsultacje prawne dla firm motoryzacyjnych i importerów;
- doradztwo prawne w zakresie dostosowania działalności do nowych przepisów;
- analiza zgodności pojazdów z normami Euro 7, procedury homologacyjne, obowiązki producentów i importerów;
- wzory umów i regulaminów dla importerów i dealerów samochodowych.
Zapraszamy do kontaktu z nami poprzez formularz zgłoszeniowy.
Piotr Schreiber
radca prawny
Zdjęcie: Patrick Langwallner, Marcin Jozwiak
***
Prawo wodne jako narzędzie zarządzania zasobami wodnymi w dobie zmian klimatycznych
Zmiany klimatyczne wywierają coraz większy wpływ na zasoby wodne w Polsce, co uwidacznia się zwłaszcza w nieregularności dostępności wody i jej jakości. Polska, będąca krajem o jednym z najniższych wskaźników zasobów wody w Europie, stoi przed poważnymi wyzwaniami w kontekście dostosowania się do tych zmian.
Jak wynika z raportu GUS „Polska na drodze zrównoważonego rozwoju”, opublikowanego w 2021 roku, Polska zmaga się z niskimi zasobami wody słodkiej przypadającymi na jednego mieszkańca, wynoszącymi około 1,6 tys. m³ rocznie [Czytaj dalej…]
***
[1] Pełna treść rozporządzenia dostępna pod linkiem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:32023R0851